Saturday, 31 May 2014

Jak być dobrze zorganizowanym? 5 porad

Chyba każdy raz na jakiś czas ma wrażenie, że w dobie wcale nie ma tych 24 obiecanych godzin i czas wylatuje nam gdzieś bokiem. Jeśli zdecydowaliście się przeglądnąć posta o takim tytule, to na pewno Wasz czas na jego czytanie jest ograniczony. Więc dzisiaj krótko zwięźle i na temat:

1. Planuj

Jest to absolutna podstawa, jeśli chcesz zawalczyć z czasem o kilka dodatkowych godzin. Wbrew pozorom, dzień dobrze zaplanowany wcale nie musi być męczący czy nudny. Jeśli pomiędzy obowiązkami uwzględnisz np. półgodzinną przerwę na czytanie gazety czy książki, poczujesz się bardziej zrelaksowana i wrócisz do mniej przyjemnych zajęć ze zdwojoną energią i zapałem. Jeśli planuję dzień, zazwyczaj udaje mi się zazwyczaj "zyskać" około 3 dodatkowych godzin, które (jak każdy uczeń i student wie) w trakcie sesji czy napiętego tygodnia mogą być zbawienne. Do sporządzania planów dnia możesz wykorzystać aplikacje w telefonie (np. Jorte Calendar&Organiser), kalendarze czy listy rzeczy do zrobienia. Mi najlepiej korzysta się z dwóch kalendarzy, jeden od spraw szkolnych, a drugi od wszystkiego innego :)









2. Nie przekładaj na później
Na pewno każdy słyszał to już tysiące razy kiedy toczył z rodzicami bitwę o wątpliwość skończenia zadania domowego. Jednak kiedy chce się poprawić swoje zarządzanie czasem jest to niezbędne. Gdy przekładamy coś na później, nasze "poczucie organizacji" zostaje zachwiane i nawet jeśli jest to jedna drobna rzecz, to potrafi ona sprawić, że cały plan dnia nam się sypie. Dlatego też jeszcze raz: bardzo ważne jest ułożenie takiego planu dnia, który będzie dla nas przyjemny i fizycznie możliwy do wykonania.

3. Ustal priorytety
Kiedy zaczynamy dzień, kolejność wykonywanych zadań nie powinna być przypadkowa. Jak każdy się domyśla, powinniśmy zacząć od zadań najważniejszych, to jest dość jasne. Natomiast co z ich czasochłonnością? W moim przypadku najlepiej sprawdza się metoda wykonywania drobnych zadań (np. zakupy spożywcze, posprzątanie pokoju) na początku dnia, a te, które zabierają mi zdecydowanie więcej czasu (np. nauka na duży sprawdzian) zostawiam na później. Lubię tą opcję ze względu na to, że jeśli źle oszacuję czas nauki i np zamiast 1,5h będę potrzebowała 3h to nic takiego się nie stanie poza tym, że po prostu zabraknie mi czasu wolnego, a wszystkie inne rzeczy będę miała już zrobione.

4. Motywuj się!
Pamiętaj, po co w ogóle robisz to co robisz. Ustaliłaś, że pójdziesz na zakupy spożywcze, a potem porzucasz tę ideę bo magicznym sposobem w przeciągu kilkuset metrów znajdują się 4 restauracje fast-food? Przypomnij sobie, dlaczego chciałaś się na te zakupy wybrać. Może właśnie dlatego, żeby unikać jedzenia niezdrowych rzeczy? Kiedy to, co mamy do zrobienia jest nie tylko kolejnym zadaniem z listy, a racjonalnie umotywowanym działaniem wszystko idzie nam łatwiej, szybciej i przyjemniej.

5. Daj sobie chwilę odpoczynku
Nikt z nas nie jest maszyną do sprzątania, gotowania czy nauki. Każdy potrzebuje chwili wytchnienia i ze swojego doświadczenia wiem, że łatwo z tym popaść w skrajność. Bardzo często - choćbym nawet była porządnie zmęczona - nie pozwalam sobie spać w dzień, bo chcę zdążyć zrobić wszystko, co mam zaplanowane. Natomiast kiedy moja głowa już poczuje łóżko, to prawie niemożliwe jest mnie od niego oderwać. Zdecydowanie NIE POLECAM takiego trybu rozkładania swojego odpoczynku :D. Najbardziej zalecana jest około godzinna drzemka w ciągu dnia (oczywiście jeśli jej potrzebujecie). Nie tylko nas zrelaksuje, ale też sprawi, że zdecydowanie łatwiej będzie nam się uczyć czy robić cokolwiek innego, wymagającego skupienia.

To wszystko co dziś dla Was mam, miłego weekendu!
xx, Ala

7 comments:

  1. Jejku ... Niby staram się tak robić, a mimo to nadal biegam jak szalona!

    ReplyDelete
  2. Planowanie to istotna kwestia, ale samodyscyplina, to musi być po prostu w nas. Ponoć nowe nawyki człowiek nabiera w 21 dni, tak więc czas zacząć być dobrze zorganizowanym! :)
    www.meduzencja.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Genialny post.

    http://nobody-noobody.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Super 'instrukcja' na planowanie rzeczy ,wiele z tych przykładów baardzo mi się przydaję ale osobiście nie zgodziłabym się z ostatnim, a mianowicie drzemką , według mnie po drzemce chcę się jeszcze bardziej spać i nie jest się wypoczętym tylko jeszcze bardziej zmęczonym, nie wiem jak ktoś innym ,ale ze mną się tak dzieje :D

    ReplyDelete
  5. na pewno skorzystam, bo fajny post :)

    http://natuuuu-blog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Piszesz o dobrej organizacji czasu, a sama od tylu tygodni nie wchodzisz na bloga... Twój blog stracił uznanie w moich oczach.
    Wierna aż to tego momentu czytelniczka
    Chanel

    ReplyDelete
  7. Bardzo ciezko jest jednoczesnie utrzymac bloga i kanal na yt, jako ze to drugie jest niesamowicie czasochlonne... I to juz nie jest kwestia organizacji czasu niestety. Nie bez powodu pisalam o priorytetach. Blog jest wciaz dla mnie wazny, ale niestety posty nie zaleza tylko ode mnie, a od moich dwoch fotografow, jaki ze zdjecia nigdy nie sa robione moim aparatem. Staram sie jak moge zeby powrocic bloga do zywych, ale to nie zalezy tylko ode mnie x

    ReplyDelete

Thank you for all of your lovely comments, I always appreciate your opinion! However, I do not 'follow for follow'. Love you and thank you for making me smile x.